top of page

Waarom is de Nederlandse taal zo moeilijk?

Men spreekt van 'één lot' en 'verschillende loten', maar 't meervoud van 'pot' is natuurlijk geen 'poten'. Zo zegt men ook altijd 'één vat' en 'twee vaten', maar zult u ook zeggen: 'één kat' en 'twee katen'? Laatst ging ik vliegen, dus zeg ik: 'ik vloog'. Maar zeg nou bij 'wiegen' beslist niet: 'ik woog', want 'woog' is nog altijd afkomstig van 'wegen', maar is dan 'ik voog' een vervoeging van 'vegen'? Wat hoort er bij 'zoeken'? Jazeker, 'ik zocht' en zegt u bij 'vloeken' dus logisch: 'ik vlocht'? Welnee, beste mensen, want 'vlocht' komt van 'vlechten'. En toch is 'ik hocht' niet afkomstig van 'hechten'. En bij 'lopen' hoort 'liep', maar bij 'kopen' geen 'kiep'. Evenmin zegt men bij 'slopen': 'ik sliep', want 'sliep', moet u weten, komt weer van 'slapen'. Maar fout is natuurlijk 'ik riep' bij 'het rapen', want 'riep' komt van 'roepen'. Ik hoop dat u 't weet en dat u die kronkels beslist niet vergeet. Dus kwam ik u 'roepen', dan zeg ik: 'ik riep'. Nu denkt u: van 'snoepen', dat wordt dan 'ik sniep'? Alweer mis, m'n beste. Maar u weet beslist, dat 'ried' komt van 'raden', ik denk dat u 't wist. Komt 'bied' dan van 'baden'? Welnee, dat wordt 'bood'. En toch volgt na 'wieden' beslist niet 'ik wood'. 'Ik gaf' hoort bij 'geven', maar 'ik laf' niet bij 'leven'. Dat is bijna zo dom als 'ik waf' hoort bij 'weven'. Zo zegt men: 'wij drinken' en 'wij hebben gedronken', maar echt niet: 'wij hinken' en 'wij hebben gehonken'. 't Is moeilijk, maar weet u, van 'weten' komt 'wist'. Hoort bij 'vergeten' dan logisch 'vergist'? En wat is nu goed? U moet zelf maar beslissen. Hoort bij 'slaan' nu 'ik sloeg', 'ik slig' of 'ik slond'? Want bij 'gaan' hoort: 'ik ging', niet 'ik goeg' of 'ik gond'. En noemt u een mannetjesrat nu een 'rater'? Dat geldt toch alleen bij 'een kat' en 'een kater'?

Uitgelichte berichten
Kom later terug
Gepubliceerde posts zullen hier worden weergegeven.
Recente berichten
Archief
Zoeken op tags
Er zijn nog geen tags.
Volg ons
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page